Sabtu

Sahabat celaka dan perempuan angkuh - Sebuah Naratif Sugestif Yang Mendapat Penarafan "Terlalu Kejam"



“Aku sayang dia kerana dia boleh membawaku ke jalan Allah”

Ia bermenung sejenak: kekasihnya baru sahaja menyatakan cintanya kepada sahabatnya sendiri. Ia ingat, semalam dan bulan lepas memandu dari KL ke Seremban memberikan bahagia kepadanya. Kini ia merasa pemanduan kosong tanpa tujuan.

Ia melilau ke sudut ingatan, mungkin kekasihnya sedang menduga perasaan kerana kebelakangan ini ia kurang memberi perhatian. Tapi tidak. Ia mulai buntu. Ia mesti segera mencari jalan keluar. Tapi bagaimana hendak mencari jalan keluar sedangkan ia mahu masuk semula?

Masuk semula ke taman yang pernah menghalaunya dulu. Masuk semula ke taman yang menjemputnya kembali hanya untuk memberi peluang melihat betapa tingginya tembok keangkuhan itu.

Alangkah aneh bila ia tetap berpusing-pusing mengumpul duit tapi untuk tujuan yang telah tiada. Yang terlihat hanyalah usahawan yang gigih menggapai impian terapung, tersedia di depannya namun sentiasa bergerak meninggalkannya ke tempat lebih tinggi.

Siapa pun akan menganggap itu kerja sia-sia. Tapi itulah cinta, sia-sia ia tanpa balas. Kadang-kadang berbalas juga sia-sia bila ia cuma tipu belaka.

Gugup ia mencari-cari jawapan, berjumpa sahabat celaka itu, dan membuka hati kekasih : mungkin ada kesedaran yang tergantung di antara nafsu dan keangkuhan. Tak ada. Ia gundah. Gementar mendengar tangis ibu : serasa mereka sepatutnya dibunuh… seluruh keluarga.

Perempuan itu tak pernah tahu, bahawa setiap hari diam-diam ia menitis peluh mengumpul hasil bagi memenangi cintanya. Dan sahabat celaka itu tak pernah tahu bahawa perempuan itu sama celaka perangainya dengan dia.

Jangan terkejut, bila suatu pagi kau terbangun dan kau tak lagi ada orang yang kau boleh permainkan dan masih sahaja menyayangimu walaupun kau sangat celaka pada pandangan semua orang.

Tiada ulasan: