Jumaat

menjadi diri sendiri

orang muda memang sibuk menjadi diri sendiri. barangkali mereka lupa bahawa yang sebenarnya mereka masih mencari diri sendiri. dirinya masih belum ada identiti sendiri. tetapi tetap degil. apabila ditanya mengapa sesetengah orang muda itu melakukan sesuatu yang bodoh seperti berbogel sambil diambil gambar dengan mudah mereka menjawab "ini adalah aku".

"ini adalah aku"

ada yang kata dirinya tergambar dari kelakuan bintang rawk. ada yang kata dirinya tak sama dengan paris hilton. tapi bila ditanya siapakah si anak muda itu? dengan mudah kita dapat menyamakan dirinya dengan si polan yang selalu muncul di kaca tv.

menurut Professor Aaron T. Beck (1997), segala punca kegilaan bermula dengan perkataan 'diri'. diri adalah barang yang tidak pernah menjadi milik sesiapa apatah lagi dijadikan suatu paksi perlakuan. dalam buku La Tahzan oleh Dr. Aidh (2004) juga menyatakan bahawa masalah menjadi diri sendiri ini telah lama wujud, ia wujud seusia adam A.S.

jadi orang muda, apalah yang hendak dicari dari diri?. apakah kamu lupa bahawa segala identiti yang menjadi ikutan amat berkesan merubah anutan?

3 ulasan:

{lumut} berkata...

hmmmm...
best blog kamu neh..
aku suke..

tak payah jadi diri sendiri..
sbb kalau kau jd dr sendiri pon.
lom tentu org suke..
bek ko jadi ape yg org len suke and hepi even jiwa kau sakit...

ikut arus kehidupan sebaiknye..jgn menentang arus.

nice blog!
aku link k.

Nadya Mansor berkata...

TERBAEK!

mike-L berkata...

mari jadi unta

ini betol..pencarian diri tanpa arah ibarat memakan beras yang disangka nasi

la tahzan...