Sabtu

tentang public phone

di sebuah perhentian komuter kelihatan seorang perempuan muda membelek-belek telefon bimbitnya. nampak seperti telefonnya telah kehabisan bateri.

kemudian corong suara mengumumkan kelewatan perjalanan. sekarang jam menunjukkan pukul 10.30 malam. di KL Sentral, train terakhir jam sebelas malam. perempuan itu mungkin tidak sempat ke destinasinya.

dia bangun, matanya berlegar mencari-cari sesuatu. lalu dia berjalan menghampiri public phone. dia berdiri disitu. memegang ganggang dan mula mendail. kemudian letak ganggang.

dia dail sekali lagi.

dan lagi.

dan lagi sambil membelek telefonnya yang sudah mati.

barangkali dia tak ingat nombor yang penting itu. dia menjauhi public phone dan duduk kembali.

dia belek lagi telefonnya yang telah mati. sesekali dia memandang-mandang seolah-olah mencari orang yang kenal. setelah seketika dia pun bercakap dengan seorang perempuan cina pertengahan umur yang duduk di sebelahnya dari tadi.

mereka bercakap-cakap sambil perempuan itu menunjukkan telefonnya yang telah mati kepada perempuan cina itu tadi. perempuan cina itu mengeluarkan telefon bimbitnya dan beri pada perempuan yang kematian telefon.

nampak seperti mereka sedang menukar kad sambil kedua-duanya hilang bicara terkatup mulut.

dia menyalin nombor telefon ke atas sekeping kertas kemudian menyerahkan kembali telefon perempuan cina itu dan bergerak segera ke public phone.

dia mula mendail kembali. kemudian letak ganggang.

dia dail semula.

dan lagi.

dan lagi.

barangkali orang yang dihubunginya sedang tidur.

jam sudah pukul sebelas. aku naik train terakhir meninggalkan panorama kota tentang seorang perempuan yang aku lihat sedang berada di platform seberang.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

gagang, bukan ganggang