Khamis

Pernahkah anda merasa kecurian? The conflict of trust.

Pernahkah anda merasa kecurian? The conflict of trust.
Have you ever felt stolen? Sebuah konflik kepercayaan

“Trust is both important and dangerous. It is important because it allows us to form relationships with others and to depend on others—for love, for advice, for help with our plumbing, or what have you—especially when we know that no outside force (e.g. the law) compels them to give us such things. Trust always involves the risk that the trusted person (hereafter, the “trustee”) will not pull through for the trusting person (hereafter, the “truster”). If the truster could guarantee that the trustee would pull through, then the truster would have no need to trust that person. The truster therefore cannot assume, while trusting, that the trustee will do what s/he is trusted to do because the trustee has no legitimate choice in the matter. Since people often can choose whether to pull through for us, we often need to trust them.”
Apa yang akan anda fikir bila orang yang sedang berbual dengan anda secara tiba-tiba mengatakan segala apa yang keluar dari mulut anda adalah bohong dan dusta secara seluruhnya?

Dengan alasan yang kepercayaanya telah di curi.

Dan pada anda alasan itu separa logik. Maka pastinya ketidakpuasan hati memerangkap kelakuan anda untuk bersedia dalam membentuk serangan mempertahankan diri. Anda menyerang dan dia menegaskan untuk sekian kalinya yang di sudah tidak punya percaya.

Dia percaya dia sudah tiada lagi percaya untuk diberi kepada manusia lain. Kerana percaya padanya adalah satu tenaga... satu harta... sebuah diri... setelah semua itu sebelumnya diberikan kepada seseorang dan dibawanya pergi lalu hilang, bagaimana dia mahu beri keprcayaan? percaya kepada tuhan itu caranya dengan menyerahkan diri kepadanya dan melaksanakan janji-janjinya... manusia akan mula rasa dicuri apabila tuhan yang mereka percaya itu hanya dusta – apabila tiada balasan terhadap kepercayaan mereka. Hanya mungkin itu hikmahnya hidup di dunia yang sekadar menguji kepercayaan. Hanya mungkin itu jawabnya bercinta dengan tuhan.

Apakah mungkin untuk anda memberi seluruh kepercayaan kepada orang yang tidak anda cintai? Ambil rakan sebagai contoh (perempuan) mampukah anda mempercayai mereka sebagai penyimpan besar rahsia anda? Walau sudah anda ketahui bahawa berkongsi rapat rahsia dalaman adalah sebagai bayaran kepada keakraban mutlak.. adakah anda sanggup? Apakah kata-kata ‘frens forever’ itu hanya lahir setelah anda mula merasa kepercayaan anda terbeli dengan rahsia-rahsianya? Ataupun hanya sebagai satu deklarasi pengunguman bahawa anda-anda telah berkongsi banyak rahsia dan percaya satu sama lain? Now.. let see. Mengapa perlu ia diiktiraf sebagai satu rahsia terlebih dahulu sebelum mahu ia di jadikan asas perkongsian kepercayaan terkuat?

Jawabnya ada pada kehendak kebersamaan.

[sorry, this article should be longger.. kawan ku curik sum of my research paper lak (kecik, bagi balik paper ku! Kang ku bgtau mak kau ape ko buat smalam hahaha!!)]
so – until next time. Chow.

Amir

Tiada ulasan: