Isnin

dan anaknya sang anarki pun bertanya

kehadapan abahku yang perasan cool

abah, angah lihat dari apa yang berlaku sejak 50 tahun lalu tiada bezanya dengan sekarang. pemerintah masih terlalu bodoh untuk menyedari diri mereka bodoh, pembangkangnya pula terlalu bodoh untuk mendidik pemerintahnya setelah sekian lama diberi peluang, dan rakyatnya pula hampir tiada akal kerana hanya membuat dua pilihan samada percayakan pemerintah atau berharapkan pembangkang.

abah, di benak angah selalu tertanya-tanya mengapa di negara ini rakyatnya sangat mudah ditipu. adakah mereka akal mereka telah reput wahai abah? baik pemerintah mahupun pembangkanya masing-masing berganding bahu menipu rakyat sendiri.

angah rasa tak perlu lagi diceritakan kebodohan pemerintah kita. abah mungkin sudah mahir memaki mereka dalam zikir depan tv seperti yang selalu abah buat di rumah. persoalan utama dalam surat hari ini adalah : mengapa pembangkang tidak sedar akan kegagalan mereka setelah sekian lama berkecimpung dalam arena jerit laung? mengapa setelah sekian lama perjuangan mereka hanya mendatangkan musibah bagi anak-anak yang baru lahir? dan sampai ke saat angah menulis surat ini, perkataan 'pembangkang' yang digunakan untuk merujuk mereka adalah sangat meragukan.

kerana bangkangan mereka maka autonomi mahasiswa telah terkubur. dari bangkangan mereka ISA masih terus subur. dan dari kegagalan mereka melaksanakan bangkangan, kita dikenakan cukai GST pula.

wahai abahku, apakah mereka layak digelar pembangkang? tidakkah abah rasa bahawa cara yang mereka gunakan akhirnya memberi manfaat kepada pemerintah? dan oleh itu sesuaikah angah katakan bahawa penyokong pembangkang adalah penyokong pemerintah atau setidak-tidaknya mereka tidak sedar yang mereka sedang ditipu?

ooops! abah penyokong pembangkang juga kan? hahaha... angah membangkang kerajaan dan membangkang pembangkang. nah, siapa lebih anarki?

dari anakmu,
Hot Dude

3 ulasan:

junior berkata...

i like the voice-closer to mind and heart.

pablo berkata...

hot dude lebih cool dari daddy cool. 2-1.

rebenmerah berkata...

jadilah si pandai