Khamis

NASIB

BARANGKALI hujan enggan berhenti pada malam itu. Kami sendirian di pembaringan yang dingin. Suaranya cukup tenang setenang wajahnya yang cantik. Menyapa dan berkata:

"Amir i think i have cancer." Guruh kemudian menyambung. 

Semalam ia kecelakaan, hancur motokarnya dimakan api. Duit dibawa lari kemudian telepon bimbit pula dicuri dan ditipu lelaki. Hari, minggu, bulan dan tahun lalu menindihnya dengan kemalangan yang tak putus sampai hancur luluh seluruh raga tak mahu meneruskan hidup. Tapi dia tabah, masih berada di hujung talian.

Amir, why me?

Gadis cantik yang ditimpa malang. Lahirnya kabur dan kini mahkota kebanggaan itu berdikit-dikit merobek kewujudannya. Pelan-pelan mengikis kehadiranya di dunia ini. Pedih itu padanya lebih sesuai dirasai pelaku dosa. Harusnya mereka menerima sakit setelah janji diselingkuh. Namun gadis itu tak ingin menyalahkan takdir. Tapi ia tak bisa fahami malang yang belum menandai penghujung. 

Amir, say something please...

Saya mahu berkata sabarlah wahai gadis cantik yang ditimpa malang, mungkin itu cuma petanda biasa. Tapi dia bicara dulu "mungkin ini bagiNya biasa" memendam sendu ia teresak-esak "Aku pula sudah semestinya menerima ini sebagai nasibku" kebiasaan yang malang. Lalu suaranya hilang sebentar diganti deraian hujan yang menerpa simen. Barangkali air mata sedang membasahi pipi halus gadis cantik itu.

Mana mungkin saya menenangkan dia. Memberi semangat saya jauh sekali berdaya. Bahkan saya sendiri seperti ditimpa malapetaka mendengar khabar itu. Gadis cantik yang ditimpa malang mengapa riwayatmu begini.

Amir, I think im gona fall asleep and pretend like this is just another horror dream.

tooot, tooot, toooot.

Tiada ulasan: