Ahad

Cita cita

cita cita

Cita cita

Apa yang anda paham tentang cita-cita?. Mungkin anda akan beraggapan bahawa cita-cita itu adalah sebuah impian. Ada juga sesetengah orang beranggapan bahawa cita-cita sebagai pekerjaan pada masa depan yang kita ingini atau siapa kita pada masa depan. Namun bagi saya, perkataan ‘cita-cita’ ini tidaklah dapat saya pahamkan maksudnya sehingga sekarang. Bagi saya perkataan ini amatlah susah untuk dipahami dan kekeliruan bertambah hari demi hari apabila saya memikirkannya. Haruslah saya bersurah disini bagaimana saya pertama kali mengenali perkataan ‘cita-cita’ itu.

Waktu itu saya baru berusia 8 tahun dan baru berpindah dari Kuala Pilah ke Seremban. Kebiasaannya apabila berpindah ke tempat yang baru sekolah juga seharusnya baru. Jadi, sekolah baru saya telah awal-awal lagi ditentukan oleh bapa yang cuma terletak tidak jauh dari rumah baru kami. Setelah 3 bulan bersekolah disitu saya dipanggil oleh guru kelas untuk mengisi borang berwarna biru. Walaupun tidak mengetahui purpose sebenar borang itu tetapi disurahkan bahawa di waktu itu jugalah saya buat pertama kalinya terbaca perkataan ‘cita-cita’. Perkataan itu terletak pada kaki borang yang mana perkataan sebelumnya adalah ‘kokurikulumn’ dan diselangi beberapa kolumn sebelum ketemu ‘cita-cita’. Cita-cita juga punyai kolumnnya sendiri.

Saya disuruh oleh cikgu untuk memenuhi ruangan kosong dengan maklumat yang saya tahu. Pada masa itu apa yang saya tahu hanyalah nama sendiri, ibu, bapa, berapa orang adik beradik dan tarikh lahir saya. Justeru, yang mana diketahui akan dipenuhkan oleh saya. Jadi bagaimana dengan ruangan kosong yang bersepah itu? Kalu satu tak mengapa tapi bersepah-sepah.

Seperti biasa, saya membiarkan kerja separuh jalan dan hantar terus kepada guru kelas. Ini dah jadi habit sejak kecil dan akibatnya nama saya dipanggil sebelum sempat saya duduk disebelah Salahudin, mamat ¾ merangkap rakan karib semasa di darjah dua. Saya bergegas ke meja cikgu dan perbualan seperti ini mengambil tempat.

Cikgu: yang ni, ni, ni... kenape tak isi?

Saya lihat kembali borang itu dan memang ada tiga kolum yang saya kosongkan. Sukan, badan beruniform dan cita-cita. Lalu saya katakan cikgu bahawa pelajar baru seperti saya tidak berpeluang untuk mendaftar badan beruniform dan saya tidak bersukan kerana tiada bakat (walhal saya menggangap benda itu semuanya tidak berfaedah dan menolak untuk membazirkan masa dengan meletihkan badan) alasan sukses! Malangnya saya terlupa tentang ‘cita-cita’.

Cikgu: cita-cita kamu?

Saya: err ........... ape tu cikgu?

Cikgu: ambition kamulah. Kamu nak jadi ape bile dah besar nanti?

Saya: huh! Boleh ke?

Cikgu: dah lah, ambil ni, pergi tempat kamu dan tanye salahudin. Lepas tu lengkapkan

Ding!! Saya pening. Saya pada masa itu tidak mempunyai gambaran keinginan untuk menjadi apa-apa ketika sudah dewasa kelak malahan saya tidak tahu apa yang saya boleh jadi bila dah ‘besar’ nanti. Lalu saya tanyakan kepada Salahudin ¾ tentang perkara yang saya anggap abstrak ini. Jawapnya mudah “bomba,polis,tentera”. Saya paham mengapa jawapannya begitu kerana sebelum dia menghantar borangnya dia sempat menjenguk beberapa borang rakan sekelas yang lain. Dan hebatnya kelas saya dulu adalah semua cita-cita hampir sama. Kalau ada yang lain pun datang dari murid yang berparentkan makbapak yang cakap omputih di rumah. Itupun tak lain tak bukan cita-citanya adalah doktor,saintis,engineer dan beberapa ilusi masa depan yang tercipta dari kehebatan imaginasi makbapak mereka. Seolah olah anak mereka telah dimomokan dengan kebagusan dan kehebatan tentang berprofesion seperti apa yang difahami masyarakat sebagai profesion yang ‘profesional’. Peliknya tiada pula yang bercita-cita untuk menjadi bos.

Apakah menjadi bos tidak cukup profesional bagi makbapak yang cakap omputih ini sehinggakan dari kecil anak-anak ini dimomokkan tentang berkerja dalam bidang yang profesional ini? Apakah bagus bercita-citakan ilusi seperti ini? Persoalan ini saya bangkitkan bukanlah kerana saya tidak suka dengan profesion yang profesional ini tetapi bagi saya ibu bapa tidak seharusnya meletakkan imiginasi mereka dalam bentuk cita-cita anak. Kalau ia pun ingin anak-anak itu berjaya mengapa memilih pekerjaan untuk dijadikan cita-cita? Kalau habis semua orang melayu dah jadi pekerja siapa nak jadi bos?
Akhirnya apa yang kita dapati sekarang orang cina yang takpernah habis sekolah menjadi bos-bos besar dan multibilionair yang menggaji masyarakat melayu yang sejak kecil lagi dicita-citakan menjadi pekerja. Bos cina ini mungkin telah dikerah untuk menjalankan perintah makbapak mereka semasa kecil tetapi tidak pula dimomok untuk menjadi orang suruhan pabila sudah dewasa. Baik dalam bidang apa pun yang diminati oleh anak, makbapak seharusnya wajib menggalakkan anak mereka supaya menjadi orang tersohor dan legend pabila dewasa bukannya menjadi pak turut atau tukang ikut bontot.

Dan sekarang ramai garaduan mengganggur. Sebabnya? Sifat lahiriah kita masyarakat melayu ini sejak lahir lagi telah diajar menjadi pengikut. Saya tidak hairan mengapa ramai melayu yang menjadi mat rempit, punk, skin head, konsi gelap dan pekejadah yang lain kerana sifat mengikut bontot orang telah dari kecil lagi diajar dan disemulajadikan dalam pemikiran melayu. Kita buleh lihat perkara ini secara senang sekiranya saya memberi anda contoh seperti perniagaan MLM (Multi Level Marketing) atau Skim Tiga Segi Terbalik. Siapa yang punya company? Siapa pula yang yang membontot? Siapa diperbodoh dan berhujah untuk membodohkan orang lain itu siapa lagi kalau bukan Malay?

Saya tidak menyalahkan kapitalis Cina kerana memporbodohkan melayu yang sedia bodoh kerana jika saya seorang Cina yang tinggal dalam negara yang mempunyai bangsa yang bodoh dan berdana besar (banyak duit di bagi kerajaan) –modal insan Fuck!-- seperti ini semestinya saya juga turut mengambil peluang atas kebodohan itu. Yang saya marahkan adalah mengapa mesti menjadi pengikut?

Atau ini mungkin datang dari acuan politik yang memainkan peranan besar in running the Dasar Pembodohan Rakyat? Maafkan saya kerana membangkitkan perkara yang tak pernah di dengar. Tetapi tahukah anda Dasar Pembodohan itu wujud? Mungkin anda tidak sedar kerana ia tidak pernah dibincang di dewan rakyat dan tidak pernah pula ada tradisional media driven by BN yang tulis tentang Dasar bodoh ini kerana ia bukan termaktub dalam satu dasar yang sah. Ia adalah satu kompilasi beberapa dasar yang akhirnya membentuk satu dasar yang saya panggil Dasar Pembodohan Rakyat. Jika anda menuduh saya mereka-reka cerita dan berbohong di sini, anda memang benar. Dasar Pembodohan Rakyat sememangnya tidak wujud. Ia hanya rekaan saya. Rekaan yang tercetus dari pemerhatian dan kebencian terhadap rahsuah dan pengurusan kerajaan yang sentiasa menghalang rakyat mengumpul maklumat dalam menjadi individu yang bebas dalam menggerakkan akal fikiran dan berkongsi rasa bersama rakyat seluruhnya. Perkara penting di sini adalah rakyat amnya tidak sedar bahawa mereka sedang diperbodohkan dengan ilusi dan cerita karut.

karimah woit! ni aku buat gak

Tiada ulasan: